WELCOME TO SYABAB AL-DUFFI

Jan 26, 2010

GEGAR


Assalamualaikum w.b.t. Syabab sekalian.

JOM GEGAR YANG MENGGEGAR HINGGA BERGEGAR.

GEGAR?

erm, teringat syabab akan kata-kata seorang ustaz masa al-duffi di alamJustify Full pengajian satu masa dahulu, "Kalau sesuatu yang bukan hak kita, walau seratus kilometer jangan kita hampiri. akan tetapi, jika sesuatu yang jelas hak kita, walau ada dinding sekalipun kita mesti pecahkannya untuk dapatkan hak kita".

Kata-katanya jelas menggambarkan pendiriannya dalam soal hak dan begitulah keadilan Islam dalam soal hak pemilikan harta dan sebagainya. Islam tidak membenarkan sama sekali sesiapa pun merampas hak milik orang lain sewenang-wenangnya.

Bila sebut tentang GEGAR, semua tentu membayangkan satu perjuangan untuk mengembalikan hak rakyat kelantan. Royalti minyak di perairan Kelantan yang sepatutnya menjadi hak rakyat kelantan sudah sekian lama dirampas tanpa disedari rakyat Kelantan sendiri. hak mereka diceroboh, disekat, dihalang dan mereka tidak mendapat hak mereka walau dari setitik minyak.

Rakyat Kelantan perlu bangkit menuntut hak mereka yang telah dicuri oleh si tangan panjang. bak kata ustaz tadi, walau ada dinding sekalipun kita mesti pecahkannya untuk dapatkan hak kita. Walau setebal mana sekalipun dinding yang menghalang, rakyat kelantan mesti berpadu tenaga untuk memastikan tembok dinding tebal yang menghalang akan ranap dengan izin Allah S.W.T.

"Hak tetap hak, yang berhak mesti diberikan haknya, jangan biarkan hak mereka dirampas oleh mereka yang tidak berhak"

No comments:

Post a Comment